AMAZON LA MULTINACIONAL


Per a Juanmi Muñoz el millor professor d'informàtica que he tingut

La meva experiència amb Amazon ha acabat. Quan van muntar això de l'Amazon Prime, a mi no m'interessava, atès que considero que pagar per mirar la tele és del tot forassenyat. M'hauria de posar d'acord amb la meva parella, però només pagaria, i molt poc per mirar els partits del Barça. Quan militava a Esquerra Republicana de Catalunya (1991-2000), a la secció del meu districte: Gràcia de Barcelona, el casal Francesc Macià, en aquell moment el de més militants de Barcelona. Algú es va referir al meu barri, La Salut, com a libanitzat. Fou molt entenedor, estava desproveït de serveis, com periòdicament li passa al Líban, que de guerra civil a guerra civil, no aixecava el cap. El meu barri és costerut amb carrers estrets, i una simple mirada a la corva de nivell fa feredat el que qualsevol veí ha d'arrossegar per anar a comprar, llençar la brossa, dur la criatura a pes o amb cotxet. Hi ha només un Mercat Municipal a l'abast, és petit i té poca competència, per tant és car. Les grans superfícies no s'instal·len perquè els clients vivim en cases baixes, i no els hi surt a compte.  Per això la mobilitat és reduïda: en auto no hi ha aparcament lliure, en bici i patinet a no ser que siguin elèctrics, no serveixen per res. Per tant és diu allò de sempre, per comprar cal anar al centre: en aquest cas, el carrer Gran de Gràcia, o millor l'Eixample.

No cal dir que l'activitat cultural és directament zero. Tot i presumir d'una biblioteca de renom, directament, no hi han llibreries, la més propera és la Taifa i no fan ni el 5% de descompte per ser soci de biblioteca municipal. Hi ha un quiosc de premsa encabit en un edifici, amb llibres certament; però poquíssima oferta. No hi ha cinemes, ni teatres, ni auditoris. Centres cívics i okupes; poca cosa més.

Amazon lliura els llibres molt ràpidament i a molt bon preu, tenint en compte el cost del desplaçament a qualsevol llibreria important, i arriscant-se a no trobar el llibre que es vol. Tots els llibres en tres idiomes que he pagat a Amazon, han vingut en un estat impecable, i molt ràpidament. També és cert que altres que hi comprat en xarxa, també venen de presa, però són editors o associacions. Si només comprés llibres, Amazon és perfecte.

Però: he comprat estilogràfiques, i una va venir defectuosa; he comprat un paravent i un tub no encaixava; he comprat una tauleta revister i una part no estava revestida de la fusta demanada; he comprat una caixa de plàstic amb rodes i va venir trencada; he comprat una pantalla hp per a ordinador, i no puc connectar el so ni la web cam. De tots aquests defectes, només n'he tornat la caixa, ja que era del tot inservible. I la devolució va anar bé. De la resta, en vaig fer ús tot i amb els defectes, car no sortia a compte perdre el temps.

Amb l'Amazon Prime m'enviaren una tarja a casa, i la vaig arxivar sense usar-la; al cap d'un temps ja se'm cobrava l'ús espontàniament. Em va costar déu i ajuda per a que em tornessin els diners. A la següent compra, em van tornar a incloure a la maleïda llista de la tele de pagament. Com que esborrar-se és tremendament difícil; vaig enviar directament al correu escombraria els missatges d'Amazon; i ben segur que no tornaré a comprar mai a aquesta multinacional.

No em molesta que no pagui impostos a casa, ni que exploti als seus treballadors: en qualsevol cas, tinc assumit que l'estat que diu representar-me és impotent per aturar empreses que generen més riquesa de la que intenten crear els governs. Quant als treballadors explotats, que es facin una foto amb el carnet d'afiliació a un sindicat, i  que quan tinguin consciència de classe, lluitin com tals, algú va dir que el proletariat només tenia les seves cadenes, i que la seva feina era deslliurar-se d'elles. Suposo que sona allò de l'alienació. A Lenin no l'emocionava un treballador pel simple fet de ser-ho, sinó si tenia consciència de classe.

Catalunya diuen és terra de petites empreses: això em fa riure quan veig un esforçat ciclista lliurant mercaderies a domicili com els coolies a L'Índia, o qualsevol que paga el sou d'un cuidador domèstic.

De moment conservo el compte a EBay, i compraré els llibres a un no-Amazon.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LES ESCOLES I LA REVOLUCIÓ

AVUI JUGA EL BARÇA

FRANCIS DE MIOMANDRE, PREMI GONCOURT 1908