ELOGI DE LA IRENE NÉMIROVSKY
Per a Josep Maria Padullés que ha col·laborat com a alcalde en instal·lar la Biblioteca Neus Català a la petita població de Sant Martí Sarroca
AFER CURILOV, L'. / GOSSOS I ELS LLOPS, ELS. / JEZABEL. / MESTRE D’ÀNIMES, EL. / SUITE FRANCESA. / VI DE SOLITUD.
Són 7 llibres d'una qualitat excepcional. Ara he llegit Els gossos i els llops. Res no deixa indiferent. Primer, la vida de l'autora, assassinada a Auschwitz durant la IIª Guerra Mundial. Resta com un monument a la dignitat del poble jueu, el combat a favor del coneixement, i la descripció de la burgesia de l'Europa de l'Est que és crítica amb si mateixa, i sobre la institució bàsica: la família.
Després de la narració, resta un regust, per sobre de la globalitat, l'ètica. És una narració clàssica entre bons i dolents. Triomfa un tipus de bondat que no satisfà, però que és fàcilment assumida per tots. Una magnífica relació amorosa a quatre bandes, amb dues guanyadores. No acaben per disfrutar de la felicitat plegats. Però el futur s'imposa en forma d'una criatura nova.
Sobta el llenguatge, farcit de matisos i descripcions, que per si mateixos, són petits contes. La Némirovsky, fa útils quantitat d'nteressos distints i complementaris del lector: la societat, els progroms. La infància, els protagonistes creixen en poques pàgines. L'art, l'Ada, protagonista és pintora poc reconeguda. L'avarícia i descontrol d'un sol personatge secundari: molt ben tractat: en Bel. Com tota novel·la llegidora, atrau, convida a deixar ocupacions prosaiques, per racons de complicitat entre la literatura en majúscula i el lector desarmat.
Per valorar alguna cosa, fins ara el millor que he trobat de la Némirovsky és L'afer Curilov, com a aproximació al gènere de la novel·la històrica.
Vers als altres interessos, l'escriptura de l'autora enllaça amb l'art global, però especialment en el de les arts decoratives: moda, pentinat, maquillatge. També la narració és cinematogràfica. És molt acurada quant als espais, les migracions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada